Werkwijze multidisciplinair onderzoekscentrum

Elk deskundig onderzoek verloopt volgens een vast patroon. De verschillende stappen en de duur van de verschillende onderdelen communiceert de case manager duidelijk bij de start van het onderzoek.

Stap 1: De start

onderzoekBij ontvangst van het aanstellingsvonnis bevestigt Inventia aan de Rechtbank en de raadslieden de aanstelling en de opstart van het onderzoek.
De partijen krijgen een invulfiche waarop ze hun persoonsgegevens invullen en toestemming geven aan het multidisciplinair team om hun beroepsgeheim te delen (binnen het team dat op maat samengesteld wordt) en contact op te nemen met de medische en andere hulpverlening die reeds betrokken is.

Na ontvangst van deze documenten en na ontvangst van de provisie kan het onderzoek starten.

Stap 2: onderzoeksfase

De onderzoeksfase start met een installatievergadering, waarop de case manager beide partijen en hun raadslieden uitnodigt. Op die vergadering verzamelt de case manager de benodigde informatie en geeft hij/zij toelichting bij het verloop van het traject.

Elk traject start met een individueel gesprek met elke partij en een individueel gesprek met de betrokken kinderen. De data voor deze gesprekken worden eveneens meegedeeld op de installatievergadering.

Na de individuele intakegesprekken volgt een eerste multidisciplinair overleg. Op dit overleg beslist de casemanager welke extra competenties nodig zijn in het specifieke dossier en wordt de eerste actiefase gepland. Die fase kan bestaan uit diepte interviews, onderzoeken, observaties of huisbezoeken (link naar methodieken). Na het overleg worden partijen en hun raadslieden op de hoogte gebracht van de inhoud van de actiefase en de data van de afspraken.

Na deze eerste actiefase volgt een tweede multidisciplinair overleg. Op dit overleg beslist het team samen met de casemanager of er bijkomende onderzoeksacties gesteld moeten worden. Zo niet kan overgegaan worden naar de verslagfase. Indien een tweede actiefase nodig blijkt, deelt de casemanager de bijkomende afspraakdata mee aan partijen en hun raadslieden. Na het afronden van deze afspraken worden de resultaten en het voorlopig verlag op een derde overlegmoment besproken.

Stap 3: verslagfase

Werkwijze In de verslagfase ontvangen de raadslieden het voorlopig verslag via de case manager. Indien het dossier hierom vraagt, wordt het voorlopig verslag besproken tijdens een overleg met raadslieden en partijen.

De raadslieden krijgen tien dagen de tijd om hun opmerkingen of vragen door te geven. De case manager zal hierop antwoorden no overleg met het team, en vervolgens het eindverslag aan de raadslieden, partijen en Rechtbank bezorgen.

Verloop deskundigen onderzoek

Wil je meer weten over onze dienstverlening?
Neem dan contact met ons op.